Yleisiä ohjeita

Yleisiä ohjeita ajoneuvon säilytykseen

Mikäli ajoneuvo joudutaan säilyttämään talviajan ulkosalla, hyvätkään valmistelut eivät auta
väistämättömään ajoneuvon kunnon heikkenemiseen.

Paras ajoneuvon säilytyspaikka on kuiva, viileä ja tasalämpöinen tila. Mitä uudempi ajoneuvo, parempi säilytystila ja lyhyempi säilytysaika ‐ sitä vähemmän tarvitaan säilytysvalmisteluja. Suomen Vuokratallien käytössä olevat tilat soveltuvat näiltä osin erinomaisesti ajoneuvojen säilytykseen.

 Usein hyväkuntoisen ajoneuvon riittävä valmistelu säilytykseen on akun miinusnavan irrottaminen
säilytyksen ajaksi. Jos säilytyspaikalla on mahdollista akun ylläpitolataus, niin se on vielä parempi ratkaisu ja saattaa olla jopa vaatimus uudempien autojen asianmukaisessa säilytyksessä.

 Olemme keränneet eri lähteistä oheisen listan ajoneuvon säilytyksen vinkeistä ja ohjeista. Voit hyödyntää sitä tarkastuslistana ja arvioida oman ajoneuvosi säilytyksen valmistelun vaatima tarve.

Valmistelut ennen säilytykseen tuontia ja noudettaessa ennen ajoon lähtöä

Kori

  • Maalipinnan pesu ja vahaus.
  • Mahdollisten alkavien ruostevaurioiden korjaus.
  • Tiivisteiden ja muiden kumiosien huolto.
  • Lukkojen voitelu.
  • Ikkunat voi jättää muutaman millin raolleen ja auton päälle laittaa hengittävä peite.

Alusta

  • Alustan pesu.
  • Mahdollisten alkavien ruostevaurioiden korjaus ja suojaaminen ruosteenestoaineella tai esim. moottoriöljyllä
  • Pitkäaikaisessa (vuosien) säilytyksessä kannattaa auto nostaa pukeille, jolloin renkailta ja jousitukselta vähennetään painoa.

Renkaat

  • Alle puolen vuoden säilytys ei yleensä aiheuta hyväkuntoisille renkaille vaurioita.
  • Vyörenkaiden ilmanpainetta voi säilytyksen ajaksi nostaa puoli bar:ia.

Jarrut

  • Jarruosien puhdistus ja liikkuvien jarrumekanismien voitelu. Tämä estää osien kiinnijumittumisen säilytyksen aikana.
  • Mikäli jarrunesteitä ei ole vaihdettu moneen vuoteen, niin vaihto ennen säilytystä on suositeltavaa.
  • Seisontajarrua ei kannata jättää päälle mahdollisen kiinnijumittumisen takia.
  • Jos ajoneuvo säilytetään talven ulkosalla, on syytä varautua jarruosien, kuten jarrulevyjen ja palojen uusimiseen säilytyskauden jälkeen.

Moottori

  • Öljyjen vaihto. Käytettyyn öljyyn on liuennut rikkiä. Kondensoitunut vesi ja rikki syövyttävät koneen osia ja tiivisteitä. Vanhan öljyn sekaan joutuneet epäpuhtaudet, metallinhiukkaset ja muut raskaammat aineet, laskeutuvat hitaasti pohjalle muodostaen likakerroksen. Epäpuhtaudet voivat lähteä seisonta‐ajan jälkeen kokkareina liikkeelle ja tukkia moottorin öljykanavia.
  • Öljynvaihdon jälkeen on hyvä ajaa moottori kunnolla lämpimäksi, esim. 20 kilometrin lenkki, jotta uusi voiteluaine pääsee varmasti moottorin kaikkiin voideltaviin osiin.
  • Normaalia talvisäilytystä pitemmän säilytyksen ajaksi kannattaa sylinterit vielä suojata korroosiota vastaan. Tämä tehdään ottamalla sytytystulpat pois ja ruiskuttamalla sylintereihin öljyä tulpanreiästä ja laittamalla sytytystulpat sitten takaisin kiinni.

Polttoainejärjestelmä

  • Bensiinikäyttöisissä moottoreissa suositellaan, että tankki tankataan säilytystä varten täyteen.
  • Bensiini muuttuu säilytyksen aikana monin eri tavoin säilytysoloista riippuen. Kevyet ainesosat voivat haihtua ja aiheuttaa käynnistysvaikeuksia. Bensiinin olfeiinit voivat hapettua, mikä ilmenee bensiinin tummumisena ja sakan muodostumisena. Jos tankin lämpötila vaihtelee, sinne voi muodostua myös tiivistymisvettä. Yksiselitteistä vastausta sopivasta säilytysajasta ei ole. Säilytyksen aikana mahdollisesti huonontunut bensiini yleensä käynnistää auton mutta voi johtaa käyntihäiriöihin.
  • Myymme Sol‐X Advanced Petrol Treatment lisäainetta joka soveltuu hyvin kausisäilytykseen ja auttaa pitämään bensiinin kunnossa ja estämään korroosiota polttonestejärjestelmässä. Yksi 400 ml pullo riittää henkilöauton tankilliseen.
  • Dieselmoottoreissa tulee muistaa, että kesälaatu on jo hyytelöä jo ‐20 asteessa.

Vaihteisto

  • Tarvittaessa öljynvaihto ja vaihdevipujen voitelu.
  • Vaihde jätetään vapaalle.

Akku

  • Akku säilyy parhaiten täyteen ladattuna ja niin, että se on irrotettu auton sähköjärjestelmästä (miinus napa irti).
  • Hyväkuntoinen akku kestää viileissä olosuhteissa talvikuukausien säilytyksen ilman välilatausta. Mikäli mahdollista, akku kannattaa kuitenkin ottaa sisälle ja pitää sitä säilytyksen aikana ylläpitolaturiin kytkettynä tai ladata sitä normaalilaturilla esim. kerran kuukaudessa.

Jäähdytysjärjestelmä

  • Jäähdytysjärjestelmän yleiskunnon tarkastus, etenkin kumiletkut.
  • Tarkasta jäähdytysnesteen pakkasenkesto tai vaihda neste kokonaan. Normaalien jäähdytysnesteiden ruosteensuojaominaisuudet kestävät vain pari vuotta. Nesteen vaihdon jälkeen tulee moottori käyttää lämpimäksi ja pitää lämmityslaite päällä, jotta koko järjestelmä saa uuden nesteen kiertoon.

Lasinpesuneste

  • Lasinpesunesteen säiliön täyttö pakkasen kestävällä lasinpesunesteellä, mikäli säilytystilassa lämpö menee pakkasen puolelle.

Sisusta

  • Huolellinen imurointi ja verhoilun puhdistus.
  • Kumimattojen poisto lattioilta, ettei kosteus keräänny niiden alle.
  • Penkkien puhdistus ja hoitoainekäsittely. Etenkin nahkapenkkien puhdistus ja käsittely oikeilla aineilla pidentävät niiden ikää.
  • Turhien tavaroiden poisto sisältä, luukuista ja säilytyslokeroista.
  • Säilytyksen ajaksi kannattaa sisälle laittaa kosteudenpoistorasia poistamaan jo olevaa tai mahdollisesti kertyvää kosteutta ja hajuja.

Ajoneuvon nouto ja toimenpiteet ennen ajoon lähtöä

  • Huolehdi, että ajoneuvo on otettu liikennekäyttöön, vakuutukset voimassa ja verot maksettu.
  • Tarkasta ajoneuvo silmämääräisesti, että säilytyksen aikana ei ole ollut vuotoja tai muita vaurioita.
  • Mikäli havaitset lätäköitä ajoneuvon alla, siirrä se työntämällä toiseen paikkaan ja tutki mahdolliset läikät ja arvioi mistä kohtaa vuoto on voinut tulla ja nestettä on vuotanut (öljyä, bensaa, jäähdytysnestettä, vettä, jarru‐, tai kytkinnestettä jne.).
  • Tarkasta etenkin bensa‐ ja vesiletkujen kunto silmämääräisesti ja käsin painelemalla.
  • Tarkista nestetasot (mm. öljyt, jäähdytys‐ ja jarruneste).
  • Asenna akku paikalleen.
  • Käännä virta‐avain niin, että moottori ei vielä käynnisty, mutta virrat ovat päällä. Anna mahdollisen sähköisen bensapumpun kierrättää polttoainetta järjestelmässä joitain sekunteja.
  • Käynnistä ajoneuvo ja lämmitä sitä matalilla kierroksilla. Tarkasta samalla, että moottoritilassa tai muuallakaan ei näy vuotoja tai bensa ei haise missään poikkeavan paljon.
  • Lämmitä moottoria vielä ja testaa kytkin sekä vaihteiden toimivuus.
  • Aja muutama metri testaten ensin kevyesti jarruja ja ohjausta ja sitten vähän kovemmin sama.
  • Tee vielä silmämääräinen tarkastus moottoritilaan ja ajoneuvon alle.
  • Aja lähimmälle huoltoasemalle tarkastamaan rengaspaineet ja tee vielä kunnollinen silmämääräinen tarkastus.
  • Hyvää matkaa ja turvallisia kilometrejä!